I. DIAGNOZA

Diagnozujemy poziom rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży, w tym:

  1. predyspozycji i uzdolnień,
  2. przyczyn niepowodzeń edukacyjnych,
  3. specyficznych trudności w uczeniu się.
1. Diagnoza Psychologiczna obejmuje: 2. Diagnoza Pedagogiczna obejmuje: 3. Diagnoza Logopedyczna obejmuje:
  • rozwój intelektualny m.in. procesy myślenia, pamięci, uwagi,
  • rozwój emocjonalny,
  • rozwój społeczny,
  • funkcje percepcyjno-motoryczne.
  • gotowość szkolną,
  • wiadomości i umiejętności dydaktyczne /w tym poziom umiejętności czytania i pisania, wiedza ogólna/,
  • analizę zeszytów przedmiotowych,
  • znajomość podstawowych zasad ortograficznych.
  • rozwój mowy w zakresie: artykulacji, fonacji, oddychania, płynności mowy,
  • rozwój kompetencji językowej w zakresie: fonologii, semantyki, składni.

 

II. TERAPIA I WSPOMAGANIE

1. PROWADZIMY TERAPIĘ, w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, z zachowaniami dysfunkcyjnymi, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, oraz ich rodzin.

Oddziaływania terapeutyczne psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne ukierunkowane są zwłaszcza na:

PSYCHOLOGICZNE PEDAGOGICZNE LOGOPEDYCZNE
  • wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży,
  • terapia krótkoterminowa nastawiona na rozwiązanie problemu,
  • terapia rodziny,
  • terapia w przypadku trudności wychowawczych oraz nieprawidłowego rozwoju emocjonalnego i społecznego.
  • trudności w nauce czytania i pisania,
  • trudności w nauce matematyki,
  • pomoc w osiąganiu gotowości szkolnej,
  • praca z dzieckiem z ryzyka dysleksji,
  • praca z uczniem z dysleksją.
  • usprawnianie mowy, w tym:
    - artykulacji,
    - fonacji,
    - oddychania,
  • budowanie i rozwijanie kompetencji językowej, w tym:
    - fonologii,
    - składni,
    - semantyki.

2. WSPOMAGAMY ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w tym zwłaszcza osoby:

  1. szczególnie uzdolnione,
  2. niepełnosprawne, niedostosowane społecznie lub zagrożone niedostosowaniem społecznym,
  3. z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi,
  4. ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
  5. z zaburzeniami komunikacji językowej,
  6. z chorobami przewlekłymi;
  7. dzieci i młodzież z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą.

Wspomaganie odbywa się poprzez:

  • indywidualne zajęcia specjalistyczne;
  • doradztwo indywidualne dla dzieci, młodzieży i rodziców w zgłaszanych przypadkach;
  • opracowywanie programów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka niepełnosprawnego i przekazywanie ich rodzicom oraz udzielanie instruktażu do pracy z małym dzieckiem;
  • działania konsultacyjno-doradcze dla nauczycieli w zakresie wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży.

3. WSPOMAGAMY WYCHOWAWCZĄ I EDUKACYJNĄ FUNKCJĘ RODZINY ORAZ PRZEDSZKOLA, SZKOŁY LUB PLACÓWKI, w tym udzielamy nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych, poprzez:

  1. przekazywanie rodzicom opracowanych kryteriów gotowości szkolnej dzieci;
  2. konsultacje z nauczycielami i rodzicami, udzielanie indywidualnych porad i wskazówek do pracy z  uczniami;
  3. pracę specjalistów w Punktach Konsultacyjnych na terenie szkół;
  4. pogadanki dla rodziców podczas zebrań w szkołach oraz spotkania informacyjne /stosownie do zgłaszanych problemów i możliwości kadrowych poradni/;
  5. wspieranie rodziców w przezwyciężaniu trudności w nauce ich dzieci przez upowszechnianie materiałów dydaktycznych;
  6. współdziałanie ze szkołami w zakresie wczesnego rozpoznawania specyficznych trudności w uczeniu się;
  7. wspieranie nauczycieli w rozpoznawaniu ryzyka dysleksji;
  8. udostępnienie nauczycielom materiałów do pracy z uczniem, u którego występują trudności w nauce lub wady wymowy.

 

III. PROFILAKTYKA

  1. PODEJMUJEMY DZIAŁANIA Z ZAKRESU PROFILAKTYKI uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielamy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom.
  2. PROWADZIMY EDUKACJĘ DOTYCZĄCĄ OCHRONY ZDROWIA PSYCHICZNEGO, wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli.

Powyższe zadania realizujemy poprzez:

  • indywidualne porady dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
  • interwencje kryzysowe;
  • prowadzenie mediacji;
  • pogadanki dla młodzieży i rodziców /stosownie do zgłaszanych problemów i możliwości kadrowych poradni/;
  • grupowe zajęcia profilaktyczne i propagujące zdrowy styl życia /stosownie do zgłaszanych problemów i możliwości kadrowych poradni/;
  • wspieranie szkół w realizacji programów profilaktycznych i wychowawczych;
  • udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom.

 

IV. PORADNICTWO ZAWODOWE

Pomagamy dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej, a także wspieramy nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego poprzez:

  1. DORADZTWO indywidualne – porady udzielane uczniom i rodzicom,
    - konsultacje z nauczycielami.
  2. BADANIA zawodoznawcze uczniów w zakresie możliwości i zainteresowań uczniów oraz wiedzy i umiejętności szkolnych.
  3. ZAJĘCIA AKTYWIZUJĄCE uczniów do wyboru zawodu i kierunku dalszego kształcenia.

 

V. WSPÓŁPRACA Z PRZEDSZKOLAMI, SZKOŁAMI I PLACÓWKAMI

Współpracujemy z przedszkolami, szkołami i placówkami w udzielaniu i organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także przy opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz planów działań wspierających.

Zadanie to realizujemy poprzez:

  1. uczestniczenie pracowników poradni z głosem doradczym w spotkaniach Zespołów na terenie szkół /w miarę możliwości kadrowych/;
  2. pomoc w ustaleniu zakresu i form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla potrzebujących uczniów;
  3. działalność konsultacyjno-doradczą dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych, specjalistów w przedszkolach, szkołach i placówkach;
  4. działania informacyjno-szkoleniowe podczas zebrań Rad Pedagogicznych /w miarę możliwości kadrowych/.

Zapraszamy