I. DIAGNOZA
Diagnozujemy poziom rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży, w tym:
- predyspozycji i uzdolnień,
- przyczyn niepowodzeń edukacyjnych,
- specyficznych trudności w uczeniu się.
1. Diagnoza Psychologiczna obejmuje: | 2. Diagnoza Pedagogiczna obejmuje: | 3. Diagnoza Logopedyczna obejmuje: |
|
|
|
II. TERAPIA I WSPOMAGANIE
1. PROWADZIMY TERAPIĘ, w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, z zachowaniami dysfunkcyjnymi, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, oraz ich rodzin.
Oddziaływania terapeutyczne psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne ukierunkowane są zwłaszcza na:
PSYCHOLOGICZNE | PEDAGOGICZNE | LOGOPEDYCZNE |
|
|
|
2. WSPOMAGAMY ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, w tym zwłaszcza osoby:
- szczególnie uzdolnione,
- niepełnosprawne, niedostosowane społecznie lub zagrożone niedostosowaniem społecznym,
- z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi,
- ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
- z zaburzeniami komunikacji językowej,
- z chorobami przewlekłymi;
- dzieci i młodzież z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą.
Wspomaganie odbywa się poprzez:
- indywidualne zajęcia specjalistyczne;
- doradztwo indywidualne dla dzieci, młodzieży i rodziców w zgłaszanych przypadkach;
- opracowywanie programów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka niepełnosprawnego i przekazywanie ich rodzicom oraz udzielanie instruktażu do pracy z małym dzieckiem;
- działania konsultacyjno-doradcze dla nauczycieli w zakresie wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży.
3. WSPOMAGAMY WYCHOWAWCZĄ I EDUKACYJNĄ FUNKCJĘ RODZINY ORAZ PRZEDSZKOLA, SZKOŁY LUB PLACÓWKI, w tym udzielamy nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych, poprzez:
- przekazywanie rodzicom opracowanych kryteriów gotowości szkolnej dzieci;
- konsultacje z nauczycielami i rodzicami, udzielanie indywidualnych porad i wskazówek do pracy z uczniami;
- pracę specjalistów w Punktach Konsultacyjnych na terenie szkół;
- pogadanki dla rodziców podczas zebrań w szkołach oraz spotkania informacyjne /stosownie do zgłaszanych problemów i możliwości kadrowych poradni/;
- wspieranie rodziców w przezwyciężaniu trudności w nauce ich dzieci przez upowszechnianie materiałów dydaktycznych;
- współdziałanie ze szkołami w zakresie wczesnego rozpoznawania specyficznych trudności w uczeniu się;
- wspieranie nauczycieli w rozpoznawaniu ryzyka dysleksji;
- udostępnienie nauczycielom materiałów do pracy z uczniem, u którego występują trudności w nauce lub wady wymowy.
III. PROFILAKTYKA
- PODEJMUJEMY DZIAŁANIA Z ZAKRESU PROFILAKTYKI uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielamy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom.
- PROWADZIMY EDUKACJĘ DOTYCZĄCĄ OCHRONY ZDROWIA PSYCHICZNEGO, wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli.
Powyższe zadania realizujemy poprzez:
- indywidualne porady dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
- interwencje kryzysowe;
- prowadzenie mediacji;
- pogadanki dla młodzieży i rodziców /stosownie do zgłaszanych problemów i możliwości kadrowych poradni/;
- grupowe zajęcia profilaktyczne i propagujące zdrowy styl życia /stosownie do zgłaszanych problemów i możliwości kadrowych poradni/;
- wspieranie szkół w realizacji programów profilaktycznych i wychowawczych;
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom.
IV. PORADNICTWO ZAWODOWE
Pomagamy dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej, a także wspieramy nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego poprzez:
-
DORADZTWO indywidualne – porady udzielane uczniom i rodzicom,
- konsultacje z nauczycielami. - BADANIA zawodoznawcze uczniów w zakresie możliwości i zainteresowań uczniów oraz wiedzy i umiejętności szkolnych.
- ZAJĘCIA AKTYWIZUJĄCE uczniów do wyboru zawodu i kierunku dalszego kształcenia.
V. WSPÓŁPRACA Z PRZEDSZKOLAMI, SZKOŁAMI I PLACÓWKAMI
Współpracujemy z przedszkolami, szkołami i placówkami w udzielaniu i organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także przy opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz planów działań wspierających.
Zadanie to realizujemy poprzez:
- uczestniczenie pracowników poradni z głosem doradczym w spotkaniach Zespołów na terenie szkół /w miarę możliwości kadrowych/;
- pomoc w ustaleniu zakresu i form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla potrzebujących uczniów;
- działalność konsultacyjno-doradczą dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych, specjalistów w przedszkolach, szkołach i placówkach;
- działania informacyjno-szkoleniowe podczas zebrań Rad Pedagogicznych /w miarę możliwości kadrowych/.
Zapraszamy