PLAN WSPÓŁPRACY PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W PŁAWANICACH ZE SZKOŁAMI, PRZEDSZKOLAMI I PLACÓWKAMI
I. Zadanie
Diagnozowanie dzieci i młodzieży.
Formy realizacji:
- diagnoza psychologiczna, logopedyczna i pedagogiczna dzieci i młodzieży;
- komputerowe badania słuchu i wzroku;
- konsultacje z nauczycielami, pracownikami służby zdrowia, opieki społecznej, innych instytucji celem pogłębienia diagnozy;
- porady postdiagnostyczne dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
- wydawanie opinii na podstawie wyników przeprowadzonych badań, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi;
- wydawanie orzeczeń o potrzebie: indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, nauczania indywidualnego, kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
- wydawanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
Cele:
- określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży;
- wyjaśnienie mechanizmów funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu;
- wskazanie sposobu rozwiązania tego problemu.
Termin realizacji: według zgłoszeń.
Odpowiedzialni: psycholog, pedagog, logopeda.
II. Zadanie
Udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Formy realizacji:
- indywidualne lub grupowe zajęcia terapeutyczne dla dzieci i młodzieży; terapia rodziny;
- mediacje, interwencje kryzysowe;
- porady i konsultacje;
- wykłady i prelekcje, działalność informacyjno-szkoleniowa;
- udzielanie wsparcia w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej (badania, porady, konsultacje, pogadanki);
- zajęcia aktywizujące uczniów do wyboru zawodu i kierunku dalszego kształcenia;
- wspieranie rodziców w przezwyciężaniu trudności ich dzieci w nauce przez upowszechnianie materiałów dydaktycznych;
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom;
- porady indywidualne dla rodziców oraz instruktaż dotyczący pracy z małym dzieckiem w domu;
- zajęcia dotyczące efektywnego uczenia się;
- zajęcia o innej tematyce, zgodnie z zapotrzebowaniem szkół i możliwościami poradni;
- warsztaty dla rodziców „Szkoła dla rodziców”.
Cele:
- wszechstronny rozwój dzieci i młodzieży;
- przezwyciężenie trudności dydaktycznych i wychowawczych;
- opanowanie przez uczniów skutecznych technik uczenia się;
- poprawa komunikacji językowej dzieci;
- wzrost umiejętności adaptacyjnych i radzenia sobie w sytuacjach trudnych;
- dokonanie właściwej samooceny;
- trafny wybór kierunku dalszego kształcenia i zawodu;
- umiejętność planowania kariery zawodowej;
- zwiększenie umiejętności wychowawczych rodziców.
Termin realizacji: według zgłoszeń.
Odpowiedzialni: psycholog, pedagog, logopeda.
III. Zadanie
Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych.
Formy realizacji:
- wsparcie nauczycieli w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowywaniu i realizacji IPET;
- wsparcie nauczycieli w dostosowywaniu do potrzeb i możliwości uczniów strategii edukacyjnych i wychowawczych, wykorzystywanych w codziennej pracy z uczniem;
- wsparcie w organizowaniu przez szkołę zajęć zwiększających szanse edukacyjne uczniów zdolnych oraz uczniów mających trudności w nauce;
- pomoc w zindywidualizowaniu procesu kształcenia uczniów z niepełnosprawnościami, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, niedostosowanych społecznie – rozpoznawanie i wykorzystywanie potencjału ucznia do pokonywania stwierdzonych deficytów;
- wsparcie indywidualnego rozwoju każdego dziecka w aspekcie – poznawczym, emocjonalnym, społecznym, także poprzez wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych;
- działalność konsultacyjno-doradcza dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych, specjalistów w przedszkolach, szkołach i placówkach;
- wspieranie szkół w realizacji programów profilaktycznych i wychowawczych;
- współdziałanie ze szkołami w zakresie wczesnego rozpoznawania specyficznych trudności w uczeniu się;
- praca specjalistów w Punktach Konsultacyjnych na terenie szkół;
- pogadanki dla rodziców podczas zebrań w szkołach oraz spotkania informacyjne;
- działania informacyjno-szkoleniowe;
- grupowe zajęcia profilaktyczne (w miarę możliwości kadrowych).
Cele:
- zwiększanie świadomości rodziców i nauczycieli odnośnie potrzeb i możliwości dzieci;
- kształtowanie właściwych postaw rodzicielskich;
- wzrost umiejętności wychowawczych rodziców;
- udostępnianie pomocy specjalistycznej na terenie szkół;
- przezwyciężanie trudności dydaktycznych i wychowawczych uczniów;
- zacieśnianie współpracy poradni z rodzicami i szkołą;
- wczesne rozpoznawanie ryzyka dysleksji;
- zwiększanie świadomości szkodliwości środków psychoaktywnych dla rozwoju i funkcjonowania;
- wyrównywanie szans dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli w dostępie do oferowanej przez poradnię pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Termin realizacji: według zgłoszeń.
Odpowiedzialni: psycholog, pedagog, logopeda.
IV. Zadanie
Organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Formy realizacji:
- konsultacje z nauczycielami w zakresie zgłaszanych problemów – telefoniczne, na terenie poradni i punktów konsultacyjnych;
- uczestniczenie pracowników poradni w spotkaniach rad pedagogicznych szkół;
- pomoc w rozpoznawaniu potrzeb dzieci i młodzieży oraz indywidualizacji procesu nauczania i wychowania;
- przekazywanie przedszkolu, szkole, placówce na pisemny wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia, kopii opinii wydanych przez poradnię;
- udzielanie nauczycielom i specjalistom wsparcia merytorycznego na terenie poradni, szkół i Punktów Konsultacyjnych w szkołach;
- wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek w diagnozowaniu potrzeb rozwojowych i zagrożeń, w obszarze nauczania, wychowania i profilaktyki;
- wspieranie nauczycieli w opracowywaniu programów wychowawczo-profilaktycznych przedszkoli, szkół i placówek oraz ich modyfikacji na podstawie oceny skuteczności dotychczasowych działań;
- zorganizowanie i prowadzenie sieci współpracy dla specjalistów szkolnych z rejonu działania poradni.
Cele:
- zwiększenie umiejętności wychowawczych nauczycieli, lepszy ich kontakt z uczniami;
- ocena możliwości dzieci i młodzieży oraz dostosowanie treści edukacyjnych do ich potrzeb;
- udzielanie specjalistycznej pomocy przez pracowników poradni uczniom na terenie szkół;
- przezwyciężanie trudności dydaktycznych i wychowawczych uczniów;
- podwyższenie jakości pracy przedszkoli, szkół i placówek.
Termin realizacji: według zgłoszeń.
Odpowiedzialni: psycholog, pedagog, logopeda.
Harmonogram pracy specjalistów poradni w Punktach Konsultacyjnych na terenie szkół
Specjalista |
Szkoła |
Dzień |
Godziny pracy |
Anna Daniluk - psycholog |
Białopole |
doraźnie, w miarę potrzeb |
stosownie do potrzeb |
Anna Pawłoś - psycholog |
Żmudź |
1- wszy poniedziałek miesiąca |
8-13 |
Anna Daniluk - psycholog |
Dorohusk |
wtorki |
stosownie do potrzeb |
Bożena Maszczak-Ożóg - pedagog |
Żmudź |
czwartki |
8-12 |
Aneta Jurczuk - pedagog |
Białopole |
poniedziałki |
8-12 |
Zofia Medecka - logopeda |
Żmudź |
1-wszy i 3-ci wtorek miesiąca |
8-13 |
Białopole |
2-gi wtorek miesiąca |
8-13 |
Zapraszamy do współpracy