PLAN WSPÓŁPRACY PORADNI  PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W  PŁAWANICACH ZE SZKOŁAMI, PRZEDSZKOLAMI I PLACÓWKAMI 

I. Zadanie

Diagnozowanie dzieci i młodzieży.

Formy realizacji:

  • diagnoza psychologiczna, logopedyczna i pedagogiczna dzieci i młodzieży;
  • komputerowe badania słuchu i wzroku;
  • konsultacje z nauczycielami, pracownikami służby zdrowia, opieki społecznej, innych instytucji celem pogłębienia diagnozy;
  • porady postdiagnostyczne dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
  • wydawanie opinii na podstawie wyników przeprowadzonych badań, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi;
  • wydawanie orzeczeń o potrzebie: indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, nauczania indywidualnego, kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
  • wydawanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.

Cele:

  • określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży;
  • wyjaśnienie mechanizmów funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu;
  • wskazanie sposobu rozwiązania tego problemu.

Termin realizacji: według zgłoszeń.

Odpowiedzialni: psycholog, pedagog, logopeda.

 

II. Zadanie

Udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Formy realizacji:

  • indywidualne lub grupowe zajęcia terapeutyczne dla dzieci i młodzieży; terapia rodziny;
  • mediacje, interwencje kryzysowe;
  • porady i konsultacje;
  • wykłady i prelekcje, działalność informacyjno-szkoleniowa;
  • udzielanie wsparcia w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej (badania, porady, konsultacje, pogadanki);
  • zajęcia aktywizujące uczniów do wyboru zawodu i kierunku dalszego kształcenia;
  • wspieranie rodziców w przezwyciężaniu trudności ich dzieci w nauce przez upowszechnianie materiałów dydaktycznych;
  • udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom;
  • porady indywidualne dla rodziców oraz instruktaż dotyczący pracy z małym dzieckiem w domu;
  • zajęcia dotyczące efektywnego uczenia się;
  • zajęcia o innej tematyce, zgodnie z zapotrzebowaniem szkół i możliwościami poradni;
  • warsztaty dla rodziców „Szkoła dla rodziców”.

Cele:

  • wszechstronny rozwój dzieci i młodzieży;
  • przezwyciężenie trudności dydaktycznych i wychowawczych;
  • opanowanie przez uczniów skutecznych technik uczenia się;
  • poprawa komunikacji językowej dzieci;
  • wzrost umiejętności adaptacyjnych i radzenia sobie w sytuacjach trudnych;
  • dokonanie właściwej samooceny;
  • trafny wybór kierunku dalszego kształcenia i zawodu;
  • umiejętność planowania kariery zawodowej;
  • zwiększenie umiejętności wychowawczych rodziców.

Termin realizacji: według zgłoszeń.

Odpowiedzialni: psycholog, pedagog, logopeda.

III. Zadanie

Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych.

Formy realizacji:

  • wsparcie nauczycieli w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowywaniu i realizacji IPET;
  • wsparcie nauczycieli w dostosowywaniu do potrzeb i możliwości uczniów strategii edukacyjnych i wychowawczych, wykorzystywanych w codziennej pracy z uczniem;
  • wsparcie w organizowaniu przez szkołę zajęć zwiększających szanse edukacyjne uczniów zdolnych oraz uczniów mających trudności w nauce;
  • pomoc w zindywidualizowaniu procesu kształcenia uczniów z niepełnosprawnościami, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, niedostosowanych społecznie – rozpoznawanie i wykorzystywanie potencjału ucznia do pokonywania stwierdzonych deficytów;
  • wsparcie indywidualnego rozwoju każdego dziecka w aspekcie – poznawczym, emocjonalnym, społecznym, także poprzez wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych;
  • działalność konsultacyjno-doradcza dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych, specjalistów w przedszkolach, szkołach i placówkach;
  • wspieranie szkół w realizacji programów profilaktycznych i wychowawczych;
  • współdziałanie ze szkołami w zakresie wczesnego rozpoznawania specyficznych trudności w uczeniu się;
  • praca specjalistów w Punktach Konsultacyjnych na terenie szkół;
  • pogadanki dla rodziców podczas zebrań w szkołach oraz spotkania informacyjne;
  • działania informacyjno-szkoleniowe;
  • grupowe zajęcia profilaktyczne (w miarę możliwości kadrowych).

Cele:

  • zwiększanie świadomości rodziców i nauczycieli odnośnie potrzeb i możliwości dzieci;
  • kształtowanie właściwych postaw rodzicielskich;
  • wzrost umiejętności wychowawczych rodziców;
  • udostępnianie pomocy specjalistycznej na terenie szkół;
  • przezwyciężanie trudności dydaktycznych i wychowawczych uczniów;
  • zacieśnianie współpracy poradni z rodzicami i szkołą;
  • wczesne rozpoznawanie ryzyka dysleksji;
  • zwiększanie świadomości szkodliwości środków psychoaktywnych dla rozwoju i funkcjonowania;
  • wyrównywanie szans dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli w dostępie do oferowanej przez poradnię pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Termin realizacji: według zgłoszeń.

Odpowiedzialni: psycholog, pedagog, logopeda.

IV. Zadanie

Organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

Formy realizacji:

  • konsultacje z nauczycielami w zakresie zgłaszanych problemów – telefoniczne, na terenie poradni i punktów konsultacyjnych;
  • uczestniczenie pracowników poradni w spotkaniach rad pedagogicznych szkół;
  • pomoc w rozpoznawaniu potrzeb dzieci i młodzieży oraz indywidualizacji procesu nauczania i wychowania;
  • przekazywanie przedszkolu, szkole, placówce na pisemny wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia, kopii opinii wydanych przez poradnię;
  • udzielanie nauczycielom i specjalistom wsparcia merytorycznego na terenie poradni, szkół i Punktów Konsultacyjnych w szkołach;
  • wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek w diagnozowaniu potrzeb rozwojowych i zagrożeń, w obszarze nauczania, wychowania i profilaktyki;
  • wspieranie nauczycieli w opracowywaniu programów wychowawczo-profilaktycznych przedszkoli, szkół i placówek oraz ich modyfikacji na podstawie oceny skuteczności dotychczasowych działań;
  • zorganizowanie i prowadzenie sieci współpracy dla specjalistów szkolnych z rejonu działania poradni.

Cele:

  • zwiększenie umiejętności wychowawczych nauczycieli, lepszy ich kontakt z uczniami;
  • ocena możliwości dzieci i młodzieży oraz dostosowanie treści edukacyjnych do ich potrzeb;
  • udzielanie specjalistycznej pomocy przez pracowników poradni uczniom na terenie szkół;
  • przezwyciężanie trudności dydaktycznych i wychowawczych uczniów;
  • podwyższenie jakości pracy przedszkoli, szkół i placówek.

Termin realizacji: według zgłoszeń.

Odpowiedzialni: psycholog, pedagog, logopeda.

Harmonogram pracy specjalistów poradni w Punktach Konsultacyjnych na terenie szkół

Specjalista

Szkoła

Dzień

Godziny pracy

Anna Daniluk - psycholog

Białopole

doraźnie, w miarę potrzeb

stosownie do potrzeb

Anna Pawłoś - psycholog

Żmudź

1- wszy poniedziałek miesiąca

8-13

Anna Daniluk - psycholog

Dorohusk

wtorki

stosownie do potrzeb

Bożena Maszczak-Ożóg - pedagog

Żmudź

czwartki

8-12

Aneta Jurczuk - pedagog

Białopole

poniedziałki

8-12

Zofia Medecka - logopeda

Żmudź

1-wszy i 3-ci wtorek miesiąca

8-13

Białopole

2-gi wtorek miesiąca

8-13

Zapraszamy do współpracy