Tygodniowe ćwiczenia poprawnej pisowni – samodzielna praca starszych uczniów:
I. Przygotowanie:
1. Załóż zeszyt do ćwiczeń ortograficznych.
2. Powtórz i utrwal zasady pisowni.
3. Na końcu zeszytu załóż „Słowniczek trudnych wyrazów”.
II. Pisanie z pamięci – codziennie:
1. Przeczytaj uważnie wybrany przez siebie lub wskazany przez nauczyciela fragment tekstu (około 4 – 5 zdań niezbyt długich, po około 5 wyrazów w zdaniu).
2. Przeczytaj pierwsze zdanie, zapamiętując tekst i pisownię wyrazów. Uzasadnij pisownię trudnych wyrazów.
3. Powiedz tekst z pamięci.
4. Przeczytaj powtórnie zdanie sprawdzając, czy dobrze zapamiętałeś.
5. Napisz tekst z pamięci.
6. Sprawdź zapis i nanieś poprawki.
7. Porównaj zapis ze zdaniem wzorcowym i nanieś poprawki.
8. Zakryj zdanie wzorcowe i napisane.
9. Napisz powtórnie to samo zdanie.
10. Sprawdź zapis.
III. Poprawa błędów
1. Wypisz wyrazy, w których popełniłeś błędy i uzasadnij poprawną pisownię.
2. Wyrazy te zastosuj w krzyżówce. Ułóż z nimi zdania. Utwórz rodzinę wyrazów pokrewnych. Wykonaj ćwiczenia utrwalające pisownię.
3. Wpisz je do „Słowniczka trudnych wyrazów” (na końcu zeszytu).
IV. Sprawdzian – co tydzień
1. Pracuj codziennie, zapisując datę przy wykonanych ćwiczeniach.
2. Po tygodniu ćwiczeń poproś kogoś, aby podyktował ci zdania, które codziennie pisałeś.
3. Sprawdź, o ile błędów mniej zrobiłeś niż poprzednio i popraw je (według wzoru).
Z zasobów Internetu