Jak uczyć się szybko i efektywnie pracować.

Uczenie się musi być dopasowane do Ciebie, a nie Ty do niego!

 Pewnie słyszałeś/łaś już, że ludzie mają różne preferencje: słuchową, wzrokową, lub ruchową. Jak to jednak praktycznie wykorzystać w nauce i w pracy?

 Znając swoje preferencje będziesz wiedzieć, którym kanałem wiedza najłatwiej wchodzi Ci do głowy, co najbardziej pobudza Twoją koncentrację i jaki typ pracy najbardziej Ci odpowiada.

Oto kilka przykładów:

Przykład 1. Podczas nauki angażuj ruch i wzrok.

Wiedza najłatwiej wchodzi do głowy, gdy chodzisz po pokoju wyobrażając sobie to, czego się uczysz – w 3D.

Chodząc po pokoju i zaglądając do notatek – zapamiętujemy je poprzez wyobraźnię. Może nie u wszystkich ta metoda się sprawdzi i pomoże w nauce, ale warto ją sprawdzić.

Przykład 2. Gdy czytasz książkę, ruch bardzo pobudza koncentrację.

Tylko jak się ruszać? Wiercić się na krześle? Właściwie… Czemu nie? W szkole ciągle się kołysałeś/łaś na tylnych nogach krzesła. Nauczyciele martwili się, że spadniesz, a ty dzięki temu zapamiętałeś/łaś więcej z wykładów.

Jeśli mamy wolne ręce, zaczynamy bawić jakimś długopisem lub piłeczką. Pomyśl jak wiele ludzi robi to instynktownie. Ruch pobudza u nich koncentrację.

Gdy czytasz książkę, jeździj palcem po tekście. Nie uwierzysz, ale czytasz wtedy 2 razy szybciej.

Twoją koncentrację może też pobudzać słuch, więc gdy czytasz – może lubisz mieć włączoną cicho muzykę w tle?

 Eksperymentuj podczas uczenia się. Idź śmiało za swoimi pomysłami. Sprawdzaj je. A jeśli brak Ci pomysłów, sprawdź również te:

 Szybka nauka – pomysły na podniesienie efektywności nauki:

 Przetestuj te pomysły. To nie są porady. Nie wiem, czy zadziałają u Ciebie. Sprawdź i zachowaj te, które ułatwią Ci pracę:

 Pomysły na naukę

 Włącz cichą muzykę w tle.

Baw się małym przedmiotem.

Przeplataj kilka różnych zadań (np. 20 min czytania notatek, 10 minut pisania notatek z głowy, 5 minut opowiadania sobie tematu z głowy).

Usiądź w mega wygodny sposób lub kołysz się na krześle.

Uderzaj palcami o stół w jakimś rytmie.

Wódź palcem po tekście podczas czytania.

Mrucz pod nosem piosenkę, która Ci chodzi po głowie.

Opowiadaj innym na temat tego, czego się uczysz.

Rób przerwy, gdy czujesz taką potrzebę i kończ je – wracając do nauki

Przerwy są bardzo, bardzo ważne. Jeśli chcesz pracować i uczyć się szybko, musisz znaleźć równowagę pomiędzy działaniem i przerwami. Byle jakie przerwy są tak samo nieefektywne jak byle jaka nauka.

Dlaczego przerwy są takie ważne dla nauki?

Gdy Ty czytasz notatki, uczysz się czegoś na pamięć, lub piszesz tekst, Twój mózg pracuje. Gdy Ty odchodzisz od biurka, rozciągasz się, pijesz wodę w kuchni, Twój mózg również pracuje!

Podczas przerwy w nauce Twój mózg automatycznie łączy nowe informacje z tym, co już wiesz, dzięki temu utrwalając je w pamięci. Twój mózg dalej pracuje poza Twoją świadomością. Ten nieświadomy tryb pracy podczas przerwy jest mu równie potrzebny, co czas świadomej koncentracji na zadaniu.

No, ale skąd mam wiedzieć, kiedy robić przerwy?

Twoje ciało cały czas wysyła Ci oczywiste sygnały mówiące “do dzieła!” i “daj mi przerwę!”. Wystarczy, że zaczniesz zwracać na te sygnały uwagę, a będziesz wiedział/a kiedy pracować, a kiedy zrobić przerwę.

Oto jak te sygnały mniej więcej wyglądają. Dla każdego są nieco różne, lecz mniej więcej pasują do tego schematu:

 Do Dzieła!

 Czujesz inspirację do wymyślania i tworzenia,

  • Jesteś ciekawy/wa tematu, którego się uczysz,
  • Masz szczerą ochotę czytać,
  • Tryskasz energią,
  • Łatwo Ci się skoncentrować.

 Daj Mi Przerwę!

 Czujesz blokadę i nic Ci nie przychodzi do głowy,

  • Masz dość tematu, którego się uczysz,
  • Nie chce Ci się, najchętniej byś to rzucił/ła,
  • Jesteś senny/na, zmęczony/na, ciężko się skoncentrować
  • Twoje ciało jest spięte, jest Ci niewygodnie

 Być może do tej pory myślałeś/łaś nawet, że masz jakieś problemy z koncentracją. Po prostu nie wiedziałeś/łaś, że to naturalny i całkowicie normalny sygnał, że czas na przerwę! Każdy ma “problemy z koncentracją”, jeśli zakuwa na siłę zamiast robić przerwy.

 A jakie przerwy robić? To już zależy od Ciebie! Podpowiem Ci tylko, że powinny diametralnie różnić się od nauki czy pracy. Odłóż książkę i odejdź od biurka. Rób coś innego i myśl o czymś innym. Wróć do nauki, gdy poczujesz się odświeżony/na.

 Jeszcze jedna rada – nie oceniaj siebie na zasadzie „okropnie się obijam na tej przerwie, trwa już 20 minut, powinienem/nam się już uczyć!”. Nie oceniaj długości swoich przerw. Wracaj do nauki, gdy czujesz na to ochotę. Pamiętaj, że przerwy są bardzo potrzebne, aby efektywniej uczyć się (nie mogą być jednak zbyt długie).

 Teraz już wiesz na czym polega naprawdę szybka nauka i efektywna praca.

Rób to po swojemu.

Szukaj swoich własnych sposobów na szybką naukę i pracę. Rób przerwy, gdy czujesz, że ich potrzebujesz. Działaj, gdy czujesz, że jesteś gotowy/wa.

Opracowanie z wykorzystaniem materiałów z Internetu.

 Aneta Jurczuk - pedagog